.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

اوصاف عابدان - حدیث

اوصاف عابدان - حدیث


در بخشی از حدیث قدسی معراج آمده است:
اى احمد! آیا میدانى که چه هنگام بنده من، بنده واقعى و عابد راستین محسوب مى شود؟ عرض کرد: خیر اى پروردگار من. فرمود: وقتى که هفت خصلت در او جمع گردد، شایسته این نام خواهد شد:
  
۱ – تقوایى که او را از محرّمات حفظ کند.
۲ – سکوتى که او را از حرف بیهوده مهار کند.
۳ – ترسى که هر روز به واسطه آن گریه اش افزون گردد.
۴ – حیایى که در خلوت از من شرم بنماید.
۵ – خوردن به اندازه اى که رفع نیاز او شود.
۶ – کینه نسبت به دنیا به جهت آن که من نسبت به آن کینه دارم.
۷ – عشق به خوبان به دلیل آن که من به آن ها عشق مى ورزم.

متن حدیث قدسی:
یا أَحْمَدُ! هَلْ تَدْرِی مَتى یَکُونُ لِیَ الْعَبْدُ عابِداً؟ قالَ: لا یا رَبِّ! قالَ: إذَا اجْتَمَعَ فِیهِ سَبْعُ خِصال. وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنِ الَْمحارِمِ، وَصَمْتٌ یَکُفُّهُ عَمّا لا یَعْنِیهِ، وَخَوْفٌ یَزْدادُ کُلَّ یَوْم مِنْ بُکائِهِ، وَحَیاءٌ یَسْتَحْیِی مِنِّی فِی الْخَلاءِ، وَأَکْلُ ما لا بُدَّ مِنْهُ، وَیُبْغِضُ الدُّنْیا لِبُغْضِی لَها، وَیُحِبُّ الاْخْیارَ لِحُبِّی لَهُم.
*کلیات حدیث قدسی- شیخ محمد بن حسن حر عاملی (ره)
*بحارالانوار، جلد ۷۷، صفحه ۲۱

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد