.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

ماجرای هجوم به خانه حضرت علی (ع) - ماجرای شهادت حضرت زهرا (س)

ماجرای هجوم به خانه حضرت علی (ع) - ماجرای شهادت حضرت زهرا (س)

اسناد اهل تسنن در شهادت زهرا (س)

 

ایام شهادت بزرگ بانویی است که شاید نخستین وجه هویت او آن است که دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) بوده است. مسلمانان همواره تا ابد داغ مصیبت عظیم را در دل خواهند داشت و چقدر می تواند خوب باشد اگر به تاریخ رجوع کنیم مستندات واقعه شهادت زهرا (س) را از ذیل روایات مسلمانان از شیعه و اهل تسنن بیرون بکشیم!

پس از شهادت نبی اکرم(ص) و ماجرای سقیفه که البته در این نوشتار مجال پرداختن بدان نیست، بیعت گرفتن برای خلیفه آغاز شد. و این آغاز ماجرای شهادت زهرا(س) بود. براساس اسناد اهل سنت و شیعه هنگامی که علی(ع) از بیعت با ابوبکر کناره گیری کرد، ابوبکر، عمر بن خطاب را به سوی علی(ع) فرستاد و گفت: او را با سخت ترین تندی و عتاب(برای بیعت گرفتن) به نزد من بیاور. عین عبارت البلاذری از علمای اهل تسنن در کتاب انساب الاشراف چنین است: «بعث ابوبکر عمر بن الخطاب الی علی(ع) حین قعد عن بیعته و قال ائتنی به بأعنف العنف ...(1)
علامه حلّی از علمای شیعه در کتاب نهج الحق و کشف الصدق تصریح فرموده اند که ابوبکر در صورت امتناع علی(ع) از بیعت حکم جنگ با ایشان را صادر نمود.(2) ابن عبدربه از علمای اهل تسنن در العقد الفرید حتی اذعان نموده است که ابوبکر دستور داد اگر علی(ع) و عباس از بیعت امتناع کردند آنها را بکش: «ان ابیا (علی (ع) و العباس) فقا تلهما.» (3) 

هجوم به منزل
 
جوهری از علمای اهل تسنن در السقیفه و فدک قریب به این مضمون را تصریح نموده است که: «و بلغ ابابکر و عمر انّ جماعة من الهاجرین والانصار فقد اجتمعوا مع علی بن ابیطالب فی منزل فاطمه بنت رسول الله فأتوا فی جماعته حتّی هجموا الدار...»
به ابابکر و عمر خبر رسید که عده ای از مهاجرین و انصار با علی بن ابی طالب(ع) در خانه فاطمه(س)؛ دختر رسول خدا(ص) اجتماع نموده اند، پس با جماعتی آمدند تا اینکه به خانه هجوم آوردند... (4)
شرح واقعه هجوم به منزل حضرت زهرا(س) در روایات شیعه و اهل تسنن با جزییات آمده است و لازم است برای مشخص شدن ابعاد شهادت حضرت فاطمه(س) مورد بررسی دقیقتری قرار بگیرد. ابن قتیبه از علمای اهل سنت در کتاب الامامة و السیاسة که معروف به تاریخ الخلفاء است به شرح مفصّل هجوم به منزل دختر پیامبر(ص) پرداخته است.
بر اساس شرح ابن قتیبه هجوم، دو بار تکرار شده است. وی هجوم اول را چنین شرح می دهد: «ابوبکر گروهی را جویا شد که از بیعت با او تخلّف کرده و نزد علی(ع) می باشند. پس عمر را به سوی آنها فرستاد، عمر نزد آنها آمده و آنها را صدا زد و حال آن که ایشان در خانه علی(ع) بودند. ولی آنها از خارج شدن امتناع ورزیدند پس ... هیزم طلب کرد و گفت: به آن خدایی که جان عمر در دست اوست یا از خانه خارج می شوید یا خانه را با تمام کسانی که در آن هستند، می سوزانم. به وی گفته شد: ای ابا حفص، فاطمه (س) در این خانه است. او گفت: اگر چه (فاطمه در خانه باشد.) پس آن گروه خارج شدند و با ابوبکر بیعت کردند جز علی(ع).» جهت ارائه اسناد دقیقتر در این باره عین متن عربی ابن قتیبة را نیز می آوریم:
«ان ابابکر تفقد قوماً تخلّفوا عن بیعته عنه علی(ع) فبعث إلیهم عمر فجاء فناداهم و هم فی دار علی(ع) فأبوا عن تخرجوا فدعا بالحطب و قال: والذی نفس عمر بیده لتخرجن او لاحرقنها علی من فیها. فقیل له: یا اباحفص انّ فیها فاطمة. قال: و إن! فتخرجوا فبایعوا الاّ علیاً(ع).»(5) 

دو بار هجوم کردند! 
هجوم اول سبب شد همه افرادی که در منزل علی(ع) جمع شده بودند برای بیعت نزد ابوبکر روند، به جز خود امیرالمومنین(ع) که در منزل باقی ماند. ابن قتیبه از نظر تاریخی هجوم دومی را نیز مفصّلاً شرح می دهد که پس از امتناع علی(ع) از بیعت روی داده است: «پس عمر نزد ابوبکر آمد و به او گفت: آیا از این کسی که تخلّف نموده بیعت نمی گیری؟ پس ابوبکر به قنفذ گفت: برو و علی(ع) را بخوان ... برای بار دوم عمر گفت: به این کسی که از بیعت با تو تخلّف نموده مهلت نده. بعد ابوبکر به قنفذ گفت: برگرد به سوی او و به او بگو، خلیفه رسول الله(ص) تو را می خواند که با او بیعت کنی... سپس عمر برخاست و گروهی با او حرکت کردند تا به درب خانه فاطمه(س) رسیدند. پس درب را کوبیدند. فاطمه(س) چون صدای آنها را شنید با ندای بسیار بلند فرمود: ای پدر، ای رسول خدا، بعد از تو از ابن خطاب و ابن ابی قحافه چه ها بر سر ما آمد.
پس جمعی از آن گروه چون صدای فاطمه(س) و گریه اش را شنیدند، باز گشتند، در حالی که اشک می ریختند و نزدیک بود که دل هایشان از جا کنده شود و جگرهایشان پاره پاره شود. ولی عمر با جمعی باقی ماند.
پس آنها علی(ع) را از خانه بیرون کشیده و او را به سوی ابوبکر بردند و به او گفتند: بیعت کن! پس فرمود: اگر بیعت نکنم چه می کنید؟ گفتند: قسم به خدایی که جز او خدایی نیست، گردنت را خواهیم زد.» عین عبارات عربی ابن قتیبة در تاریخ الخلفاء در باره هجوم دوم چنین است: «... فأتی عمر ابابکر فقال له الا تاخذ هذا المتخلّف عنک بالبیعة؟ فقال ابوبکر لقنفذ اذهب فادع لی علیاً... فقال عمر الثانیة لا تمهل هذا متخلّف عنک بالبیعة. فقال ابوبکر لقنفذ: عُد إلیه فقل له خلیفة رسول الله یدعوک لتبایع ... ثمّ قام عمر فمتنی معه جماعة حتی اتوا باب فاطمه(س) فدقّوا الباب فلما سمعت اصواتهم نادت باعلی صوت ها: یا ابت یا رسول الله ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب و ابن قحافة؟ فلماً مع القوم صوت ها و بکاء ها الضرفوا باکین و کادت قلوبهم تنصدع و اکبادهم تنفطر و بقی عمر و معه قوم: فاجرجوا علیاً(ع) فمضوا به الی ابی بکر فقال له: بایع. فقال(ع) إن لم افعله فمه؟ قالوا: إذاً والله الذی لا اله الاّ هو نضرب عنقک.»(6) 

هیزم بر در خانه! 
همانطور که به اشاره در شرح مبسوط ابن قتیبه آمده است، جهت تهدید برای گرفتن بیعت مهاجمان اقوام به انباشتن هیزم بر در خانه نمودند. ابن ابی الحدید از علمای اهل سنت در شرح نهج البلاغه به نقل از مسعودی می نویسد: «قال المسعودی: و کان عروة بن الزبیر بعذرأ خاه عبدالله فی حصر بنی هاشم فی الشعب و جمعه الحطب یحرقهم و یقول: إنمّا اراد بذلک الا تنتش اکلمة و لا یختلف المسلمون و إن یدخلوا فی الطاعة فتکون الکلمة واحدة کما فعل عمر بن الخطاب ببنی هاشم لما تأخروا عن بیعة ابی بکر فإنّه أحضر الحطب لیحرق علیهم الدار»؛ «مسعودی می گوید: عروة بن زبیر برادرش عبدالله را در محاصره بنی هاشم در دره ای و جمع آوری کردن هیزم توسط او برای آتش زدن آنان معذور می دانست و می گفت: او این کار را برای این کرد که تفرقه و پراکندگی ایجاد نشود و مسلمانان با هم اختلاف نکنند و آنان (بنی هاشم) نیز به اطاعت او در آیند و در نتیجه با هم متحد شوند همانطور که عمر بن خطاب این کار را با بنی هاشم کرد وقتی آنان از بیعت با ابوبکر درنگ کردند.» (7)
براساس گفته این عالم اهل تسنّن جمع آوری هیزم برای آتش زدن درب منزل حضرت زهرا(س) واقعه ای تاریخی است و این مطلب توسط شخص عمر بن خطاب براساس نقل مسعودی انجام گرفته است البته تلاش برای تبیین دلیل و به بیان دیگر توجیه این اقدام مطلب دیگری است که البته در قانع کننده بودن و یا نبودن آن نیز می توان سخن گفت که مجالی دیگر می طلبد. اما به طور ضمنی و البته قطعی می توان اعتراف علمای سنت به اقدام شخص خلیفه اول به این کار را براساس مستندات تاریخی بدست آورد.
سند دیگری بر این مضمون بیان ابن خیزرانه در کتاب غرر است که علی محمد فتح الدین الحنفی آن را نقل نموده است که «از زید بن السلم روایت می کند که من از جمله کسانی بودم که به هنگام خودداری علی (ع) و یارانش از بیعت به همراه عمر هیزم به طرف درب خانه فاطمه(س) بردیم...»(8)
جمع آوری هیزم در پشت درب خانه امیرالمومنین(ع) امری تاریخی است که هیچ جای شبهه و شکی در آن نیست که در برخی دیگر از اسناد از شیعه و سنّی نیز آمده است که از آن جمله می توان به کتاب سلیم از قیس الهلالی و تفسیر عیاشی و بحارالانوار و بسیاری دیگر از کتب شیعه اشاره نمود. برخی از اسناد اهل سنت نیز در این موضوع عبارتند از: الامامه و السیاسة از ابن قتیبة، انساب الاشراف از البلاذری موتمر علمای بغداد از مقاتل بن عطیه، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، اعلام النساء از عمر رضا کحاله و نیز کتاب عمر بن الخطاب از عبدالرحمن احمد البکری.(9)  

 

نتیجه: 
هجوم به منزل دخت گرامی اسلام و جمع آوری هیزم به در منزل ایشان از جمله مستندات تاریخی است که منابع اهل سنت و شیعه در آن متفق القول هستند. 


پی نوشت: 
1- انساب الاشراف، البلاذری (م. 279)، دارالمعارف قاهره، ج 1، ص 587
2- نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی (م. 726)، ص 271
3- العقد الفرید، ابن عبد ربه(م. 328)، المکتبة الشاملة، ج 2، ص 73.
4- السقیفة و فدک، جوهری (م. 323)، ص 72
5- الامامة و السیاسة المعروف به تاریخ الخلفاء، ابن قتیبة (م. 276)، انتشارات شریف رضی، ج1، ص 30.
6- همان منبع شماره پنجم.
7- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید (م. 656)، طبع موسسه اسماعیلیان، ج 20، ص 147
8- فلک النجاة، علی محمد فتح الدین الحنفی (م. 1371)، ص 121
9- به نقل از دفاعیات، سید علی رضا غروی، مهدی امامی، مرتضی کارگر به قلم مجید هوشنگی (کاظمی)، انتشارات طوبای محبت، 1387، صص 37- 21.

نظرات 10 + ارسال نظر
وهابیت... چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 ساعت 19:55 http://http://vahhabi2012.blogfa.com/post/107

ولین کسی که قبر صحابه را نبش کرد...؟!

همچنان منتظر حضور گرمتان و دیدگاهای ارزشمندتان هستیم...

اجر شما با حضرت زهرا(س)

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
موفق باشید
در پناه حق

اسماعیل یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 09:42 http://esmailseddighi.blogfa.com/

سلام
دوباره مثل اینکه مطلب می نویسی سمبکلایی
بسیار جالب بود موفق باشد

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
چه کنیم دیگه!
موفق باشید
در پناه حق

ماهی میدون مشک پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 21:25 http://www.alamdarekarbala-133.blogfa.com

کربلایی سلام
برای مقدمه ی تبلیغ این متن زیر پیدا کردم.
ایمیل ومتن هم چک کنید تا اگر تاییده ،کم کم شروع کنیم.
کربلایی میخواین این علامت ?? قبل و بعد عنوانتون بذارید چون خودم احساس می کنم به عنوان وبلاگ در قسمت لینکای وبای دیگه جلوه میده .یا یک کاراکتر دیگه که همینطوری جلوه داشته باشه.
*******************
سلام
---------------------

ایــمان و وفا سایه ی بالای تو بود
ایثار علی ، نقش به سیمای تو بود
گر لب نزدی به آب دریا ، عبـــــاس
دریای ادب میان لبـهای تو بود

----------------------
وبلاگ زیبا و مفیدی دارید.
اگر با تبادل لینک موافق بودید،
با نام " علـــــمدار کربـــلا " لینک بفرمایید و بگید با چه عنوانی لینک کنمتون.
با آرزوی موفقیت روزافزون.

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
میرم لینک کنم، بعدشم میام بگم لینکم کنید
موفق باشید
در پناه حق

اسماعیل یکشنبه 9 تیر 1392 ساعت 09:51 http://http//:esmailseddighi.blogfa.com

سلام سرکار بی ردی

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
بالاخره رد دار شدم! این رد داری تق و لقه ولی بالاخره کاچی بهتر از هیچی
موفق باشید
در پناه حق

پاراچنار تایمز پنج‌شنبه 13 تیر 1392 ساعت 15:52 http://313mahdi59.blogfa.com/

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به روزمو منتظر اندیشمندانه ترین نظر شما
یاحق

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
اندیشمندانه رو خوب اومدید!
حالا که ما رو اندازه یه اندیشمند، قابل میدونید میام یه سر بزنم
موفق باشید
در پناه حق

پلاک 110 پنج‌شنبه 13 تیر 1392 ساعت 15:53 http://hasanbolboli.blogfa.com/

سلام نیستی رضا جان خدمت تموم شد یا نه یاحق

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
الآن دیگه تق و لق هستم، یعنی نه مثل قبل ولی بالاخره کاچی بهتر از هیچی
موفق باشید
در پناه حق

بسیجی گمنام پنج‌شنبه 27 تیر 1392 ساعت 16:08

سلام همسنگر
لطفا جهت امضای طومار جهت بر خورد مسئولین ذی صلاح با بدحجاب های هتاک به لینک زیر مراجعه کنید

http://leader-leader.blogfa.com/post/60

یا حق

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
هرچند از این مسئولین ذی صلاح کنونی احتمال خیر نیست ولی میام اعلام کنم، برای خودم که خوبه
موفق باشید
در پناه حق

سلام پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 ساعت 15:01 http://www.takweb-2013.blogfa.com

سلام خسته نباشید کد قالب وبلاگونو رو از کدوم سایت باید پیدا کنم
ممنون میشم راهنمایم کنید
منتظر جواب شما در وبلاگم هستم.

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
قالب رو براتون ایمیل کردم
موفق باشید
در پناه حق

joseph پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 10:28 http://thelife7.blogsky.com

دیگر بوی خــــــــاک به مشامم می رسد ...

وقتش رسیده که دستمان را به خــــــــاک سرد پسپاریم ...

به راستی چه آرامشی دارد این خاک سرد ...

میخواهم با خــــــــــاک خوب انتـــــــــهای قصه ام حرف بزنم ...

کنارش بخوابم و با او دل وا کنم

اوست که نجوایم را می شنود ...

میخواهم با خـــــــــاک خوب انتــــــــهای قصه ام آشتی کنم ...

باشد تا روزی که به رویم ریخت ...

سنگینی وجودش مرا نشکند ...

....................................

منتظر حضور گرمتون به وبلاگم هستم
:)

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
موفق باشید
در پناه حق

joseph دوشنبه 25 شهریور 1392 ساعت 18:42 http://thelife7.blogsky.com

سلام
:)
جوزف اومد دوباره خبرتون کنه که آپ هستم
خوشحال میشم بازهم بیاید .
منتظر حضورتون هستم



ممنونم که تو این مدت می اومدید بهم سر میزدید و با نظرهاتون خوشحالم میکردید
ممنونم به خاطر همه ی اون حضور های گرم و دلنشین
من اومدم تا زیاد دیگه وقتتونو نگیرم
فقط میخواستم یه خدافظی ازتون کرده باشم
شاید دیگه نتونم بیام
محبت هاتون رو هیچوقت فراموش نمی کنم و همیشه پست های قشنگ وبلاگتون رو به یادم میسپارم .
مطالب وبلاگتون عالی بود هست و قطعاً خواهد بود
براتون آرزوی موفقیت روز افزون دارم و امیدوارم هر جا که هستید شاد و سلامت باشید .

سلام
با عرض پوزش، به علل گوناگون مدت زیادی از وبلاگ دور بودم و نتوانستم به نظرات پاسخ مناسب بدهم.
با عرض پوزش مجدد، شاید تاریخ رسیدگی به خیلی از نظراتتان گذشته باشد و نوشدارویی دیرهنگام باشد، با این وجود برآن شدم تا در حد امکان پاسخ مناسب را به نظرات بدهم
موفق باشید
در پناه حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد