.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

مناظره سلمان فارسی با یکی از اصحاب - علی و ایمان و قرآن

 

  

سلمان فارسی نمونه یک مسلمان واقعی است. او از جهت ایمان کامل بود و از جهت ساده زیستی در میان اصحاب ممتاز به شمار میآمد. حضرت محمد(ص) مراد و مقتدای او بود و در تمامی کارها از او الگو میگرفت. روزی سلمان با آن حضرت محمد(ص) نشسته بودند. 

 

 

  

رسول خدا پرسیدند: کدامیک از شما در تمام روزگار روزه است؟ سلمان گفت: من یا رسول الله، پیامبر پرسش کردند: کیست از شما که هر شب تا صبح احیاء بدارد؟ سلمان پاسخ داد: یا رسول الله من، پس سؤال کردند: کدامین از شما هر شب قرآن را ختم میکند؟ باز سلمان گفت: من یا رسول الله، عمر غضبناک شد و گفت: یا رسول الله این شخص میخواهد بر ما قریش افتخار کند، این ادعاها را میکند 

   

 

 پیامبر فرمودند: فلانی تو چه میدانی که سلمان در میان امت من مثل لقمان حکیم است از او بپرس تا برایت بیان کند. پس او از سلمان پرسید: ای بنده خدا آیا گمان میکنی همیشه روزه داری با آنکه من دیده ام بیشتر روزها طعام میخوری؟ سلمان فرمود آن طور که تو گمان کردی نیست من در هر ماه سه روز را روزه میگیرم و خدای عز و جل فرموده است:« هرکس حسنه ای بیاورد پس برای او ده برابر آن میباشد.»( سوره انعام، آیه 6) و من علاوه بر این، ماه شعبان را هم به رمضان وصل میکنم.  

  

 
 او گفت: و این گونه پنداشتی که هر شب را تا صبح به احیاء میگذرانی؟ سلمان فرمود: بله وی گفت: چگونه و حال آنکه من دیده ام بیشتر شب را میخوابی؟ سلمان فرمود: این طور که تو میپنداری نیست من از حبیب خود رسول خدا شنیدم؛ که میفرمود: کسی که در بسترش شب را تا به صبح با وضو سپری کند، گوئی آن شب را احیاء کرده است؛ و من همیشه با طهارت به بستر میروم. در پایان پرسید: با اینکه من دیده ام تو بیشتر ایام ساکتی پس چگونه مدعی هستی که ختم قرآن میکنی؟ سلمان پاسخ داد: من شنیدم از حبیبم رسول الله که به امیرالمؤمنین فرمود: یا اباالحسن مثل تو در میان امت مثل سوره توحید است هرکس یک بار این سوره را بخواند یک سوم قرآن را خوانده و کسی که دو مرتبه آن را بخواند دو ثلث قرآن را خوانده و هرکس سه مرتبه قل هو الله احد را بخواند حتماً ختم قرآن را کرده است. (1) پس پیامبر(ص) خطاب به علی (ع) فرمودند: هرکس تو را با زبان دوست بدارد یک سوم ایمانش کامل است و هرکس تو را با زبان و قلبش دوست بدارد دو سوم ایمانش کامل شده و کسی که با زبان و قلب تو را دوست بدارد و با دستش تو را یاری کند ایمانش کامل است.(2) 

  


 


 
پی‌نوشت‌ها:  

1. لئالی الاخبار، ص 214.
2. أمالی صدوق، ص 33.

نظرات 1 + ارسال نظر
نقطه ی رهایی پنج‌شنبه 31 شهریور 1390 ساعت 16:33 http://noghteyerahayi.blogfa.com

دلی سبزو تناورداشت گلدان
نگاهی خیره بر در داشت گلدان
دورکعت ندبه خواند ومنتظر ماند
نباریدی و ترک برداشت گلدان

سلام دوست عزیز
به روزم
منتظرحضورگرمتون هستم
التماس دعا...[گل]

سلام

اومدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد