.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

تصوف، خنجری بر قلب اسلام(11)

              بسم الله الرحمن الرحیم 

      

هدف بررسی و نقد عرفان باطل یعنی تصوف است.
امید است بتوانیم این حقیقت این فرقه را به حقیقت جویان معرفی نمائیم. 

      
     
                            

                                                    بزگتر 

    
امام صادق(ع):
.....آنها(صوفیان) دشمنان ما هستند و هرکس بطرف آنها میل کند از آنهاست و با آنها حشر خواهد شد.
    
امام رضا(ع):
کسیکه از صوفیّه نزد او نام برده شود و آنانرا به زبان و دل انکار نکند از ما نیست و هرکه آنانرا رد کند، مانند این است که با کفار بین دو دست پیغمبر خدا جهاد نموده است. 

    
فرقه نعمت اللهی صفی علی شاهی
 بعد از رحمت علیشاه محمد کاظم اصفهانی مشهور به سعادت علیشاه ادعای قطبیت کرد و در
همان حال که حاج آقا محمد مشهور به منور علیشاه نیز مدعی شد و در همین اثنا میرزا حسن علی ملقب به صفیعلیشاه با آقا محمد دست بیعت داد . و بعد او را کنار زد .

میرزا حسن علی ملقب به صفیعلیشاه در سال 1251 هق در اصفهان بدنیا آمد و در سال 1316

قمری درگذشت .
صفی قبل از مرگ خود میرزا محمد خان مشهور به حیرت علیشاه نائینی را به عنوان جانشین معرفی

نمود و حیرت علیشاه بعنوان جانشین با ظهیر الدوله داماد ناصر الدین شاه درگیر شد که در نه ایت از

ترس او به ماهان کرمان رفت و در سر قبر نعمت الله ولی پناهنده شد .
صفی قدرت نفوذ زیادی داشت و حتی در خانواده ناصرالدین شاه نفوذ کرد ودختر شاه فروغ الدوله

مشهور به ملکه ایران و دامادش ظهیر الدوله ملقب به صفا علی صوفی شدند .
صفا علیشاه انجمن اخوت را راه اندازی کرد و این فرقه در قالب انجمن به کار خود در ایران ادامه

دادند . اکثر صوفیه معتقدند حیرت علیشاه بعنوان قطب جانشین نداشت بلکه سه یا چهار نماینده

داشت اما بدا چند نفر از شا گردان وی ادعای قطبیت کردند از جمله آنها محمد ابراهیم نمازی (نیاز

علی ) و ادیب خراسانی ملقب به حاجی داداش بعد از او نیز نیز شخصی بنام ساعدی دبیر

دبیرستانهای مشهد ادعای قطبیت نمود .
شاخه دیگر این فرقه در قالب انجمن اخوت تا قبل از انقلاب فعالیت زیادی داشت و دکتر  جواد

صفایی رئیس آن بود .
ادعاهای صفی :
مهمترین اثر صفی زبده الاسرار است وی شاعر زبردستی بود که به مبانی عرفانی هم بالنسبه آشنایی

داشت ولی بعد از گرفتن کارش ادعاهای گزافی کرد .
وی در زبده الاسرار می گوید :
    
انبیاء را در نبوت رهبرم
              اولیا را در ولایت سرورم
    
من صراط مستقیم هستم ،هله
              هر چه من زجر راههای باطله
    
دیوان صفی ص 138
    
صاحب عون نوائب کیست ؟ من
              در حقیقت ذات واجب کیست ؟من
    
مظهر کل عجائب کیست ؟ من
              مظهر سر غرائب کیست ؟من
    
و باز می سراید :
    
هزار دور از سپهر چوبگذرد گه شود
              که تا یک آدم به دهر علیشه شود زبده (ص 233)
    
وی می سراید :
    
قصه کوته بنده شو در کوی من
              تا به دل بینی چو موسی روی من
    
زنده گردی چون مسیح از بوی من
              عاشقانه چون کنی رو سوی من
    
در مقام قرب احضارت کنم ص 131
    
مدرسی چهاردهی از شاگردان کیوان قزوینی در مجله ای خواندنی ها درسال 1351 آورده است که
:
از کیوان پرسیدم که در مورد صفی چه دیده ای ؟ گفت : صفی، حضرت عیسی (ع) به او گفته :
مانند من بی جفت باش جالب این است صفی بعد از 2 سال از آن جریان عاشق دختر سراج می شود

و بعدها چهار زن می گیرد
حاج آقا محمد (منور علیشاه )
پسر منور علیشاه صفی را قبول نکرد و راه پدرش را ادامه داد وی مشهور هب حاج آقا بود و بعد از

او سید اسماعیل اجاق (صادق علیشاه ) کرمانشاهی مدعی شد .
بعد از این جریان حاج میرزا عبدالحسین ذوالریاستین ملق به مونس علشاهی ادعای قطبیت کردند .
مونس علیشاه وصیت کرده بود که وی را در خانقاه کرمانشاه دفن کنند . همه مدارک نشان می داد

او به کسی حکم جانشینی نداده است و در نامه های مختلف که از او موجود است این مطلب

تایید شده است .
در میان همه مدعاین جواد باغیانی کرمانی مشهور به دکتر نوربخش که در آنزمان یعنی 1332

معاونت بهداری بم را بر عهده داشت ادعای قطبیت کرد . وی چون قبلا نواده مونس علیشاه را به

همسری گرفته بود و به نوعی خود را مستحق تر از بقیه می دانست . لذا چند کار کرد تا بتواند بر

رقبا پیروز شود و خرقه خدمت به خلق الله را در لباس تصوف به تن کند .
اول اینکه بعد از مرگ مونس علیشاه در مورخه 26 خرداد 1332 اطلاعیه ای در روزنامه اطلاعات

شماه 8140 منتشر نمود که در آن آمده بود : جناب آقای دکتر جواد نورخیس جانشین فقید سعید

قطب العارفین حضرت آقای حاج ذوالریاستین نعمت اللهی دیروز وارد تهران شدند و در خانقاه

تشریف دارند .
دومین حربه وی خرید خانقاه نعمت اللهی از ورثه مونس علشاه به مبلغ 45 هزار تومان انزمان در

چهار سوق خیابان بلور سلزی بود حرکت بعدی ولی تلگراف زدن به که از وی حمایت کنند . وی در

نامه ایکه موجود است نوشته است که :
برادر عزیزم ! این روزها منتظر اقدامات و فداکاریهای تو هستم نکات زیر را در نظر داشته باشد .
خونسرد باشد گوش به حرف این و آن نباشد و ...
تا جائیکه می گوید :
در روزنامه اگر بتوانی اطلاعات هفتگی به وسیله خودت یا هر که می توانی از دوستان سعی کن

شرح حالی از حضرت آقا (مونس علیشاه ) جمع و به چاپ برسان و در خاتمه بدین مضمومن

بیافزایی که بعد از ایشان بطوریکه در زمان حیات فرموده اند و جمهور فقرا هم همین عقیده را

دارند آقای دکتر جواد نورخبش کرمانی جانشین هستند سعی کن در چند روزنامه چاپ کنی خصوصا

اطلاعات هفتگی
(سلسله های صوفیه ایران ص 222- 221)
حتی وی به سراغ اقطاب سایر فرقه ها مثل میرطاهر خاکسار رفت تا از وی حمایت کنند که وی را

بیرون نمود . اکنون به این فرقه نوربخشیه نیز می گویند . به شهادت تاریخ هیچ کس به اندازه جواد

نوربخش خودش را برای قطییت نکشته و تلاش نکرده است . وی درسال 1371 به یکی از مریدان

خود که دختر جوانی بود بنام ف–الف تجاوزنمود که دختر بیچاره دچار بیماری دو شخصیتی شد

وبعدها درگذشت .
وی هم اکنون تحت تعقیب قضایی جمهوری اسلامی ایران است.
    
    
توجه :
این مطالب ، مختصری بود از عقاید و تاریخچه تصوف ، باشد که مورد رضای حضرت حق قرار گیرد .

یقینا برای شناخت بشتر مطالعات مفصلی نیاز است .
    
اسامی برخی ازکتب مورد نیاز :
    
1- درکوی صوفیان (محمد تقی واحدی)
2- سلسله های صوفیه ایران (نور الدین مدرسی چهاردهی )
3- تاریخ تصوف (آیت الله عمید زنجانی )
4- رازگشا (کیوان قزوینی )
5- عرفان سماع مولوی (مدرسی )
6- تشیع و تصوف (علامه معروف الحسنی )
7- در خانقاه بیدخت چه میگذرد (حاج شیخ محمد مدنی گنابادی) 

     

                                   
                                                    بزرگتر    
    
با تشکر
.......خدا نگهدار.......

نظرات 1 + ارسال نظر
gharibe ashena جمعه 14 آبان 1389 ساعت 14:56

be shoma dost aziz pishnahad mikonammatalebi ke minevisid ra ba agahi benevisid na inke manbae shoma chand ketab tahrif shode va akhond hay manbari bashad ke hich etelai az hichi nadaran.
be shoma pishnahad mikonam ketab shie alavi va shie safavi doktor shariati ra motalele konid ta bedanid ke ajdad ma chera va chetor shie shodan.
ke nokhstin shiayan hamin sofiyan tabriz bodanad.
har chand kari nadarim ke ba zor shamshir va tars shie shodand. va hala ma bad salha edehay nadorost mikonim va mikhahim hame chiz khodeman ra be nam khod sabt konim
omid ba hedayat hame ma gomrahan

سلام
بدلیل طولانی بودن جواب آنا به ایمیلتان ارسال نمودم
خواهشمند است دفعه بعدی از زبان فینگلیش استفاده نکنید و به زبان پارسی و روان بنویسید.

با تشکر
.......خدا نگهدار.......

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد