.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام
.: دل نوشته ها :.

.: دل نوشته ها :.

ترکیب و مخلوط تمام آنچه در توان برای ارائه داشته ام

این توصیه امام سجاد(ع) را جدی بگیرید!

این توصیه امام سجاد(علیه السلام) را جدی بگیرید!

به خدا قسم فردا تو را سود نمى‏ دهد مگر عمل صالحى که امروز پیش مى‏ فرستى

طاووس یمانى مى‏ گوید:
حضرت علىّ بن الحسین(علیه السلام) را دیدم که از وقت عشاء تا سحر به دور خانه خدا طواف مى‏ کرد و به عبادت مشغول بود. چون خلوت شد و کسى را ندید به آسمان نگریست و فرمودند: خدایا ستارگان در افق ناپدید شدند و چشمان مردم به خواب رفت و درهاى تو بر روى درخواست کنندگان گشوده است ...
 طاووس جمله‏ هاى زیادى در این زمینه از مناجاتهاى خاضعانه و عابدانه آن حضرت نقل مى‏ کند و مى‏ گوید: اما چند بار در خلال مناجات خویش گریست.
  
مى‏ گوید: سپس به خاک افتاد و بر زمین سجده کرد؛ من نزدیک رفتم و سرش را بر زانو نهاده و گریستم؛ اشکهاى من سرازیر شد و قطرات آن بر چهره‏ اش چکید؛ برخاست و نشست و فرمود: کیست که مرا از یاد پروردگارم مشغول ساخت؟
عرض کردم: من طاووس هستم اى پسر پیامبر. این زارى و بى‏ تابى چیست؟ ما مى ‏باید چنین کنیم که گناهکار و جفا پیشه ‏ایم. پدر تو حسین بن على و مادر تو فاطمه زهرا و جدّ تو رسول خداست- یعنى شما چرا با این نسب شریف و پیوند عالى در وحشت و هراس هستید؟
به من نگریست و فرمود:
هیهات هیهات یا طاووس دع عنّى حدیث ابى و امّى و جدّى، خلق اللّه الجنّة لمن اطاعه و احسن و لو کان عبدا حبشیّا، و خلق النّار لمن عصاه و لو کان ولدا قرشیّا. أما سمعت قوله تعالى: فاذا نفخ فى الصّور فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتسائلون. و اللّه لا ینفعک غدا الّا تقدمة تقدّمها من عمل صالح.
«نه، نه، اى طاووس! سخن نسب را کنار بگذار، خدا بهشت را براى کسى آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد هر چند غلامى سیاه چهره باشد؛ و آتش را آفریده است براى کسى که نافرمانى کند ولو آقازاده‏ اى از قریش باشد. مگر نشنیده‏ اى سخن خداى تعالى را: «وقتى که در صور دمیده شود، نسبها منتفى است و از یکدیگر پرسش نمى‏ کنند» به خدا قسم فردا تو را سود نمى‏ دهد مگر عمل صالحى که امروز پیش مى‏ فرستى».
مجموعه آثار شهید مطهری،ج1،ص333.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد